De route naar EPOS
Voordat een school EPOS inschakelt, is er op school al veel ingezet. Op school is namelijk veel kennis en ervaring. Die wordt eerst ingezet om een leerling te ondersteunen. Je zou kunnen zeggen dat zowel de leerkracht, de intern begeleider als de orthopedagoog hun eigen kennis en ervaring hebben - hun eigen expertise. Aan de hand van de 3 rugzakken laten we zien hoe de route naar EPOS verloopt.
De 3 rugzakken
De leerkracht
Elke leerkracht weet hoe leerlingen zich ontwikkelen. Ze hebben de kennis en ervaring om de meeste leerlingen goed te kunnen begeleiden, ook als er wat extra ondersteuning nodig is. Hun rugzak zit vol met goede basiskennis en kennis over extra ondersteuning.
De intern begeleider
Als er vragen zijn rondom de ontwikkeling van een kind, dan overlegt een leerkracht met de intern begeleider. De intern begeleider heeft nog meer kennis in haar rugzak. Daardoor kan ze de leerkracht verder ondersteunen met adviezen, door te observeren en mee te denken over een plan om de leerling verder te begeleiden.
EPOS
De orthopedagogen en ambulant begeleiders van EPOS hebben nog meer speciale kennis in hun rugzak. Daardoor kunnen ze zowel de leerkracht als de intern begeleider verder ondersteunen. Zij kunnen bijvoorbeeld adviseren, observeren, speciale begeleiding geven of onderzoek doen.